zaterdag 9 augustus 2008

Dag 9: Baby Beach

Al voor negenen wek ik iedereen. We willen vanochtend namelijk naar Baby Beach aan de andere kant van het eiland. Nu is Aruba het kleinste van de drie ABC eilanden, maar ook het drukste en het kan door verkeer zo een uur duren voor je van de ene naar de andere kant van het 17 mijl lange eiland bent gereden.

Baby Beach ligt dus helemaal in het zuiden en krijgt zijn naam van de enorme ondiepe zanderige baai, die er ligt. Net buiten die baai is het prachtig snorkelen. Het water blijkt wat koel te zijn, dus de kinderen hebben geen haast erin te gaan.

Met mijn "shorty" (wetsuit met korte mouwen en pijpen) valt het alles mee, dus ik zwem als eerste naar de rotsen. Dat is nog best een eind en er blijkt een flinke stroom te staan (gelukkig wel richting strand). Het is flink doorzwemmen om naar het rif te komen.

Maar dan is het ook zeker de moeite waard! Ik herinnerde me eigenlijk niet, dat er hier ook zoveel papegaaienvissen te zien zijn. Maar ik zie de mooiste vissen hier en het is zo helder! Bijzonder is vooral een werkelijk enorme midnight parrotfish (bedankt, Karin, voor de naam daarvan!). Hij blijft maar rond ons zwemmen.

Verder zien we, want de anderen arriveren later ook, rif inktvissen en black triggerfishes, beiden soorten, die we deze vakantie nog niet hadden gezien. En het ondiepe hier geeft me ook de gelegenheid mooie foto's te maken (althans, dat hoop ik!).

Na het snorkelen dobberen we nog even in het nu wel lekkere water. We merken ook, dat het alarm van onze huurauto de hele tijd om geen enkele reden afgaat. Nu horen we bij het wakker worden ook al de hele tijd een auto alarm en bedenken ons, dat dat dan weleens onze auto zou kunnen zijn! Later wordt dat door de parkeerwacht van het hotel bevestigd. Nu laten we hem maar open en wordt er extra op gelet door de wacht (aan wie ik mijn uitgelezen Nederlandse tijdschriften heb beloofd, zij kent ons al van vorige jaren).

Als iedereen zin krijgt in lunch gaan we weer richting hotel. Daar eten we op het terras aan het strand. Ik bestel een lekkere lichte salade nicoise, die werkelijk heerlijk smaakt! Waar de tieners het vandaan halen, weet ik niet, maar ze werken een heel bord nachos met kaas weg, plus nog een sandwich met frietjes!

Dan gaan we allemaal in het zwembad hangen. Rick en Saskia gaan de winkels niet ver hiervandaan bekijken (niet echt de moeite waard, volgens hen) en Saskia krijgt een ijsje.

De tieners (is een makkelijkere term voor de drie, dan hun namen) gaan op het strand volleybal spelen. Ik zwem wat in de zee, lees een Anoniem in de schaduw van een palmboom en vermaak me met mensen en leguanen kijken. Er ligt vlakbij mij een man te slapen met een oranje voetbalshirt met "KNVB" erop. Ik moet de neiging weerstaan hem wakker te maken en te kijken of hij Nederlands is, of slechts een fan van het Nederlands elftal (daarvan lopen er nogal wat buitenlanders rond, geloof het of niet).

Vanavond hebben we een reservering bij het Flying Fishbone restaurant in Savaneta. Dit is een van de restaurants, waar we ieder jaar weer heen gaan. We krijgen een tafeltje in het zand aan de rechterkant, het beste voor de zonsondergang. Helaas valt die vanavond wat tegen, maar het eten allerminst!

Als voorgerecht bestel ik een carpaccio van artisjokken met geitenkaas. Leah neemt hetzelfde en we smullen! Wat een voortreffelijke combinatie van verschillende smaken! Het is een vrij grote salade, dus we zijn blij, dat ons "hoofdgerecht" ook een voorgerecht van het menu is. Onze serveerder Wouter is aardig, maar we hebben wel meer attente service gehad hier. Maar we hebben de tijd en genieten volop.

De anderen bestellen hoofdgerechten en die zien er allemaal even lekker uit. Dit restaurant is niet voor niets zo populair. Om een idee te geven, ik belde woensdag om een tafeltje rond zonsondergang en kon pas vanavond terecht. Bij andere restaurants hier kun je in deze tijd van het jaar gewoon dezelfde dag bellen en een tafeltje krijgen.

Mijn hoofdgerecht (op het menu dus voorgerecht) is de seafood platter. En dat is werkelijk meer dan genoeg! Er zijn garnalen, mosselen, stukjes tonijn, gerookte zalm en crab. Allemaal even lekker bereid.

Als dessert bestellen Rick, Kai en Katja een chocolade mousse en de rest van ons eet daarvan wat hapjes mee. Het wordt met bitterkoekjes gepresenteerd, mmmm! En de mousse is onbeschrijflijk lekker. Ik moet zeggen, een diner, dat bij een luxe restaurant in een grote wereldstad niet zou misstaan, en dat in een restaurant in een klein plaatsje in Aruba!

Terug in het hotel kijken we natuurlijk naar de Olympische Spelen. We zien zwemmen, gymnastiek en strand volleybal. Ik vraag me opeens af, of andere landen, zoals Nederland, heel andere sporten kijken. Waarschijnlijk wel, want strand volleybal lijkt me voor Nederlanders wellicht niet zo interessant.

Anoniem zei

Jouw beschrijving van het eten doet me het water in de mond lopen!

En wij kijken ook beachvolleybal hoor, er zijn zelfs Nederlanders mee doen. We hebben strand hier, toch??

Nog veel plezier.

Groetjes,
Monique

Familie Langens zei

Hoi Petra,

wij moeten ivm verbouwing/verhuizing nog even wachten op vakantie, maar wat krijg ik zin in vakantie als ik het zo lees....

De nederlandse beachvolleyballers hebben het zelfs goed gedaan, ze hebben hun eerste wedstrijd gewonnen. Leuk om te zien al die verschillende sporten en natuurlijk gisteren al meteen de eerste bronzen medaille met judo.

Geniet er nog maar lekker van!

groetjes,
Anne-Marie

Anoniem zei

Wielrennen is erg populair in NL en het voetbal natuurlijk.

Wat een heerlijk diner. Ik zit hier echt met het water in mijn mond.

Looks like you all are having a great time. Glad to see Saskia is feeling better--Christine

Ineke zei

Gelukkig dat pechvogeltje Saskia weer opgeknapt is.

Wat een prachtige foto's toch steeds, die schitterende kleur van het water en die mooie vissen (en al dat lekkere eten)

gr, Ineke

Anoniem zei

Super om te lezen dat jullie het zo leuk hebben en dat het weer beter gaat met Saskia! Baalt ze nog erg van het afzeggen van haar duikcursus?
Jullie eten inderdaad steeds heerlijk, wat leuk dat Leah en jij zo vaak hetzelfde kiezen. Wat ik zo tussen de regels lees, is dat het voor jullie helemaal niet raar voelt dat zij ook mee is. Ze zal zich vast heel prettig voelen, zo!

En jaja, die Spelen... Ik heb een stukje judo gekeken omdat er een Haarlemmer meedeed, (en won) zwemmen af en toe en ik ga atletiek volgen (daarvoor sta ik denk ik zelfs 's nachts op) maar dat begint pas eind van de week. Ook hockey en roeien vind ik leuk om te zien. Helaas ben ik wel zo chauvinistisch dat ik het eigenlijk alleen kijk als Nederland meedoet...

Is het auto-alarm met zijn kuren begonnen nadat jullie op dat woeste weggetje hebben gereden? Zomaar een mindwave, hoor, ik weet helemaal niet of dat iets met elkaar te maken kan hebben...!

Geniet ervan daar, wat is Aruba mooi!! Als ik dat zo zie, zou ik jullie wel achterna willen reizen... (behalve dat ik ook wel een beetje moet denken aan die Joran van der Sloot af en toe...)

Anoniem zei

Snorkelen blijft leuk op zo'n mooie bestemming!

En weer heerlijk gegeten, lees ik. Ik zou er bijna trek van krijgen.

De Olympische Spelen volg ik eigenlijk helemaal niet. Alleen in het nieuws kijk ik even hoe Nederland het heeft gedaan.

Anoniem zei

Mooie foto's van het snorkelen. Wij vinden snorkelen ook te gek, zo heerlijk ontspannend en rustgevend! Fijn dat Saskia weer is opgeknapt.
Wij kijken ook naar de OS, 1 gouden medaille heeft Ned. al voor estafette-zwemmen dames. Vroeger heb ik veel aan estafette-zwemmen gedaan dus altijd leuk om naar te kijken en zeker als er goud wordt gewonnen!
Nog prettige dagen verder op Aruba!

Anoniem zei

Misschien zit er een vlieg in de auto en is het alarm daar wat gevoelig voor :)

Mooie foto's!

Gina

Annemiek zei

Prachtige foto's van die vissen.
Wij zijn weer terug van onze niet zo exotische vakantiebestemming :)
Wat is Aruba toch mooi. Als de kinderen uit college zijn moeten we daar maar eens een 2e honeymoon gaan doen.

Petra zei

@Nina -- Nee, dat doet hij al vanaf het begin, want we hoorden het al, toen we nog op de vijfde verdieping logeerden (alleen wisten we niet, dat het de onze wass toen). Hij klonkt alleen nog een beetje meer dan voorheen na dat weggetje.

@Gina -- Ha ha ha!

Anoniem zei

Oh wat heerlijk hebben jullie het daar! Fijn dat het beter gaat met Saskia.

Liefs vanuit Driebergen....

Wat hebben jullie het leuk,Wist eigelijk niet dat Aruba zoveel moois en leuks te bieden had,ben er ooit in 2003 3 dagen geweest,maar hebben eigenlijk niet zoveel ondernomen.ik denk dat we binnenkort voor een weekendje even overvliegen,en even lekker gaan genieten.

Leuk dat jullie reefsquid hebben gezien,en die andere vis is een black durgon,is wel familie van de triggerfish,maar heet anders,we hebben hier in de caribbean allen de queen triggerfish en de ocean triggerfish,geen black triggerfish.
nog veel plezier.groetjes uit Bonaire

Karin

oneduts zei

Wat schrijf toch heerlijk, net een lekker boek. Ik laat niet vaak een reactie, maar lees je log met plezier.
Keep it up.
Yvonne

Petra zei

@Karin -- Ja, het verveelt hier nog steeds niet (tot onze verbazing), bedankt voor de vis verbeteringen, want ik heb er eigenlijk absoluut geen kennis van! Dankzij jou weet ik, dat we een midnight parrot fish zagen ipv een blauwe.

@Yvonne (Oneduts) -- Dank voor het compliment! Echt leuk om te lezen!