maandag 4 augustus 2008

Dag 4: de "Resort" duik

Hier in Aruba is het, als ik wil gaan lopen, echt zaak op tijd op te staan. Acht uur is ideaal (nou ja, eigenlijk nog eerder, maar dat voelt niet vakantie-achtig), maar vanochtend wordt het kwart over acht. Ik doe het stilletjes, denkend, dat Rick misschien langer wil slapen, maar hij staat ook op.

Hier in de kamer hebben we ontbijt (voor mij een krentebol met een plak Goudse kaas) en kan ik Starbucks koffie zetten met een heel handig Senseo-achtig apparaatje. We ontbijten op het balkon en hebben allebei visioenen van wat als je eraf valt. Bianca schreef, dat ze hoogtevrees zou krijgen en het is inderdaad flink hoog met een stuk beton eronder. Gelukkig zijn de balkonnen zeer stevig met een flinke balustrade!

Rick en ik beginnen aan onze wandeling langs Palm Beach. Er staat een lekker windje, waardoor het niet zo heel warm lijkt als voorgaande dagen. We lopen het Hyatt hotel binnen, dat werkelijk een prachtige lobby heeft. We willen eigenlijk bij een van hun restaurants eten vanavond, maar bij het zien van de prijzen worden we afgeschrikt! Mijn hemel, zelfs een eenvoudig pasta gerecht kost $20! Dan kunnen we elders voor minder net zo lekker eten.

We lopen verder langs de resorts en dan langs het gedeelte, waar heel veel kitesurfers zijn. Spectaculair om die bezig te zien! Ze vliegen soms letterlijk meters de lucht in.

Ook zien we een windsurf klasje bezig en ik krijg meteen zin dat ook weer eens te proberen! We lopen naar de windsurf school en ik haal informatie over de lessen. Dit lijkt me erg leuk om te doen, als Rick en Katja duiken. Wellicht krijg ik Leah en Kai ook zo ver mee te gaan.

We lopen verder naar de "Fisherman's huts", waar in het weekend hele families logeren. De felgekleurde vissersbootjes dobberen in het turquoise en helblauwe water. Ik kan daar geen genoeg van krijgen!

Voorbij de hutjes kunnen we niet verder, want er staan de typische rood-witte barrieres, die je over het hele eiland ziet. Hier hebben schildpadden hun nest gelegd en dat is beschermd gebied. Helaas kunnen we aan wat voetstappen in het zand zien, dat niet iedereen zich daaraan houdt.

Wij wel, dus we maken rechtsomkeerts. De wind houdt het draagbaar, maar het is wel weer heel warm zo langs het strand. Halverwege koopt Rick een flesje water voor ons beiden en dat gaat er heel goed in! Wat kan koud water lekker smaken, zeg!

De kinderen zijn intussen ook op. Leah is zelfs al in naar de fitnessruimte geweest. Die heeft goede invloed op Katja, want zo vaak sport die anders niet. Saskia en Kai haasten zich naar beneden, want de vogels zijn buiten hun kooien. Ook Leah en Katja zijn daar al gauw te vinden.

Na de hete wandeling is het enige, waar ik aan kan denken, een duik in het zwembad! Dat is hier in de ochtend nog echt wel fris. Hoe ze dat doen is ons een raadsel, want aan het einde van de dag is de temperatuur net badwater.

De ochtend is alweer voorbij en we moeten vroeg lunchen, omdat Saskia en Leah een "resort" duik gaan maken. Zij moeten daarvoor om een uur paraat zijn bij Unique Sports. We kiezen Gilligan's bij het Radisson hotel om te gaan eten, want dat ligt er vlak naast.

We zijn toch nog laat en het duurt even voor we service krijgen. Maar als we dan vertellen, dat er twee over twintig minuten klaar moeten zijn, staat het eten binnen vijf minuten voor onze neus! Super! En lekker, dat het smaakt! Hun sate is een van de beste op het eiland!

Rick blijft bij Leah en Saskia om te fotograferen en te filmen. Voor Saskia is dit de tweede resort duik en voor Leah is het een ervaring voor het leven, want dit is pas haar tweede keer in het Caribisch gebied en haar ouders zijn niet zo ondernemend.

Het jeukt bij Kai al sinds onze aankomst om ergens te gaan skateboarden en hij vindt een goede plek vlakbij het Radisson hotel. Katja gaat haar ding doen (wat dat is, weet ik niet, alleen, dat ze hun Scuba tas onbeheerd bij mijn spullen bij het zwembad heeft gedumpt, grrr!). En ik ga een half uur van boei naar boei zwemmen in de zee. Heerlijk is dat!

Met alle Scuba (gelukkig nam niemand de tas mee) en snorkel spullen loop ik om half drie terug naar Unique Sports. Daar zijn Leah en Saskia klaar en de rest komt ook langzaam aan. We gaan allemaal mee op de boot. Katja en Rick duiken als ervaren duikers en Kai en ik gaan mee om te snorkelen.

We gaan naar Pedernales, een in de Tweede Wereldoorlog gezonken schip. Vorige keer zag ik er prachtige queen angelfishes en ook dit keer zien Kai en ik er weer. De kleuren zijn prachtig, want er groeit veel koraal en met de felgekleurde vissen maakt dat voor een mooi gezicht. Voor we het weten zijn de drie kwartier voorbij en zitten de duikers alweer op de boot. Kai en ik zijn nog niet uitgekeken, maar moeten ook terug nu.

Terug aan wal schrijven we Saskia in voor de duikcursus, die woensdagochtend begint. Als het allemaal goed gaat zal ze haar open water brevet op vrijdag halen. Maar eerst moet ze heel wat lezen in het duikboek. Daar heeft ze morgen de hele dag voor.

We zwemmen nog heel even in het zwembad en dan is het alweer tijd om ons klaar te maken voor het avondeten. Het zal de oplettende lezer duidelijk zijn geworden, dat wij geen mensen zijn, die de hele dag op het strand liggen. Toch is dit een heel ontspannende vakantie. Vooral ook, omdat niets moet, we hebben het meeste al gezien en dat werkt bevrijdend.

Met zijn allen lopen we naar Piet's Bar bij het Hyatt hotel om een drankje te drinken en de zonsondergang te zien. Helaas is Luz, de gewoonlijke serveerster, op vakantie. Ook is de keuken al gesloten en kunnen we niet genieten van hun lekkere frietjes. Jammer! De zonsondergang is echter weer erg mooi.

In plaats van de dure Hyatt restaurants hebben we besloten naar Salt and Pepper te gaan. Dit is een tapas restaurant tegenover de grote hotels.

Ze hebben een gezellig terras en het menu is uitgebreid. We eten er allemaal zeer smakelijk en het is niet duur. Ook de bediening is bijzonder goed (Nederlands, onze serveerster is Mariette), veel attenter en sneller, dan gisteren. En dat is toch wel erg prettig (al voelt het allerminst gehaast). Het blijkt dus een goede keuze te zijn.

Katja en Leah hebben een peper en zout vaatje vast (in het restaurant staan er honderden)
De tieners gaan naar Haagen Dasz verderop om een ijsje te halen. Wij helpen Saskia nog even wat souvenirs uit te zoeken voor haar vriendinnetjes thuis en lopen dan terug naar het hotel.

Daar krijgt Saskia ook een ijsje en Rick haalt een Mars reep. In het hotel winkeltje zie ik zomaar schoolkrijtdrop! Daar moet ik een zakje van en dat is mijn dessert (althans, niet het hele zakje, maar een gedeelte, natuurlijk).

Als we weer boven zijn zien we, dat er buiten bij het zwembad een enorm tv scherm is opgezet. Daar speelt de film "Finding Nemo" en we horen de bekende geluiden naar boven zweven. Het is een van onze favoriete Disney films en zo toepasselijk voor wat we vandaag gezien hebben!

Katja en Leah gaan nog even een paar dollars vergokken en zijn binnen de kortste keren weer terug. Saskia is al begonnen met lezen. Ik ben benieuwd of ze alle 111 pagina's voor woensdagochtend uit zal krijgen.

Hallo Petra,
Het ziet er allemaal zeer gezellig uit. Nog veel plezier. Bea

Margo zei

IK BEN JALOERS!!! Wat een pachtige plaatjes heb je weer geschoten, de kleuren zijn geweldig en vooral de foto met het bootje is er één om in te lijsten.

Fijne vakantie verder.

Anoniem zei

Ik was even een beetje achter, maar nu weer helemaal bijgelezen. O, wat zijn de foto's weer geweldig, met die heldere felle kleuren!

Volgens mij is Aruba helemaal geweldig ...

Groetjes en heel veel plezier,

Monique

Anoniem zei

Het lijkt wel of de zee licht geeft daar, prachtig. Heb ooit op de Malediven gesnorkeld en het was geweldig, vooral die geluiden die die vissen onder water kunnen maken (papagaaivissen die koraal knabbelen), had ik nooit gedacht. maar duiken....ben er toch maar niet aan begonnen, ademhalen met een snorkel op is al moeilijk genoeg met je hoofd helemaal onder water ;-)

Papegaaivissen bedoel ik natuurlijk pff

Hello vanuit Atlanta. Geniet heerlijk van jullie zalige vakantie op Aruba!
Super om te lezen en de foto's te zien.
Liefs voor allemaal.

Anja zei

Wat een prachtige plaatjes, ziet er heel vakantie-achtig uit!!

Kristel Holsbeek zei

Dag Petra, wow wat hebben jullie allemaal al achter de rug.
Bezoek, nog eens bezoek en nu op een leuke vakantie. Zalig he die kleurtjes in dat water!!!
Hoe lang doen jullie er eigenlijk over met het vliegtuig?
sorry ik ben aan het bijlezen...België, Bretagne, LA, Tahiti, vrienden op bezoek enz...pfff nu pas rust...nu lekker je dagboek lezen...